Nu har Internetstiftelsen årliga rapport kommit där får ta del av  hur barn och ungas användning av internet ser ut i skolan – och på fritiden.

Det vi kan se i årets rapport är till exempel att den tid eleverna använder på internet i skolan i stort sätt varit densamma de senaste åren, medan användningen på fritiden – genom ökad tillgång till smarta mobiler och surfplattor – ökat markant.

Skoluppgifter som kräver internetaccess är fortfarande inte vardag, 51 procent av eleverna i mellanstadiet får regelbundet, en gång i veckan eller oftare, skoluppgifter som kräver internet.

Mer kan du läsa i rapporten:

Ny rapport: Så använder elever internet – i skolan och på fritiden | .SE.

Secret, en relativt ny app. Ett ställe där man anonymt kan dela med sig av sina tankar. Lite likt en dagbok, men till skillnad från en traditionell dagbok, är denna synlig för alla men har en anonym ”skribent”.

–          Våra social arenor är idag en självklart del av vår vardag.

–          Det är både viktigt och aktuellt att vi vuxna samtalar med varandra och  med våra barn/unga/elever om konsekvenserna för människorna som det skrivs om på nätet.

–          Alla pedagoger/vuxna kan  prata om etik, även om man inte kan ett dugg om teknik